Magic: the Gathering – Magiškas kolekcinių kortų žaidimas
Susipažink su populiariausiu kolekcinių kortų žaidimu pasaulyje – Magic: the Gathering! Šis žaidimas visiškai nepanašus į įprastus kortų žaidimus, kadangi čia tvyro ne tik įnirtingos kovos dėl laimėtojo titulo, bet ir maginės fantastikos kvapas. Žaidime verda strateginė magų kova, kurią papildo įvairūs burtai, relikvijos ir kiti magiški dalykėliai. Į žaidimą dar labiau įtraukia kortų kolekcionavimas ir mainymasis jomis.
Jeigu dar nesusidomėjai, pažvelk į šiuos skaičius: bendras Magic: the Gathering kortų tiražas viršija 2 MILIJARDUS. Visame pasaulyje šį žaidimą žaidžia apie 20 milijonų žmonių, į turnyrus atvyksta po kelis tūkstančius žaidėjų, o jų transliacijos pritraukia per kelis šimtus tūkstančių žiūrovų. Dabar jau tikrai kilo noras išbandyti šį žaidimą, ar ne?
Magic: the Gathering žaidimą 1993 metais pristatė tuometinis matematikos doktorantūros studentas Ričardas Garfildas. Vos išleidus pirmuosius kortų rinkinius, žaidimas susilaukė žaibiško populiarumo. Ir tame nieko keisto, kadangi maginės fantastikos žanras žmonėms tuomet buvo naujas ir dar neišbandytas kortomis. Žaidimas taip įsisiūbavo, kad jau po 3 metų buvo pradėti rengti tarptautiniai turnyrai. Pro Tour turnyro laimėtojui įprastai atitenka net 40 tūkstančių JAV dolerių prizas. Yra žmonių, kurie iš Magic: the Gathering žaidimo tokiu būdu jau užsidirbo virš 250 tūkstančių JAV dolerių!
Technologijoms tobulėjant, Magic: the Gathering persikėlė ir į virtualią erdvę – 2002 metais atsirado pirmoji jo online versija. Džiugu, kad tai nesumažino įsitraukimo į fizinį žaidimą. 2018 metais šias kortas leidžianti kompanija Wizards of the Coast paskelbė, kad nuo 2008 iki 2016 metų jie iš viso atspausdino virš 20 milijardų Magic: the Gathering kortų.
Įdomu tai, kad žaidimui jau yra sukurta daugiau nei 10 tūkstančių unikalių, skirtingų kortų. Ir šis skaičius vis auga! Naujų kortų rinkiniai yra išleidžiami kiekvienais metais po kelis kartus, tad akivaizdu, kad turėsi daug progų atsinaujinti savo kortų kaladę. Smagu tai, kad pirkdamas kortas dažniausiai nežinai, kokios jos bus. Tai padidina šansus, kad su draugais neturėsite lygiai tokių pačių kortų, ir dėl to darosi tik įdomiau. Jeigu netyčia nusipirksi antrą tokią pačią kortą, galėsi su kažkuo mainytis.
Kortomis ne tik smagu žaisti, bet į jas ir labai malonu žiūrėti. Kiekviena korta – tarsi meno kūrinys, nupieštas garsiausių pasaulio dailininkų, atstovaujančių fantastikos sritį. Kolekcionuoti kortas apsimoka – itin gražios, retos ar senos kortos internete yra parduodamos už dideles pinigų sumas. Pavyzdžiui, Black Lotus korta kainuoja virš 10 tūkstančių JAV dolerių!
Šiuo metu žaidimas Magic: the Gathering yra išverstas į 11 kalbų. Lietuvių kalbos tarp jų, deja, nėra, tačiau net neabejojame, kad tau puikiai seksis žaisti anglų ar kita tau žinoma kalba.
Jeigu esi visiškai žalias šiame žaidime ir neturi draugų, kurie tave pamokytų, mes tau padėsime! Pradžiai rekomenduojame įsigyti Starter Set, kuriame yra dvi kortų kaladės ir nuoseklios žaidimo instrukcijos bei taisyklės.
Kokio amžiaus žmogui tinka šis žaidimas? Rekomenduojama žaisti nuo 13 metų.
Kiek žmonių gali žaisti? 2 arba daugiau.
Kiek reikės kortų? Kiekvienam žaidėjui reikia turėti po vieną savo Magic: the Gathering kortų kaladę.
Kada laimėsi? Kai tavo priešininkas nebeturės gyvybės taškų arba kai jam reikės traukti kortą, o savo kaladėje jų nebeturės.
📖 Turinys
Nuo ko pradėti?
Kiekvienas žaidėjas turi turėti unikalią kortų kolekciją, su kuria žais. Paprastai kaladėje turima mažiausiai 40 kortų, tačiau svarbiausia, kad visi žaidėjai turėtų po tiek pat kortų. Žaidimas pradedamas kiekvienam žaidėjui turint po 20 gyvybės taškų. Pirmiausia visi turi išmaišyti savo kortas. Tuomet iš kaladės reikia paimti 7 viršutines kortas, kurios bus vadinamos pagrindine ranka (hand). Likusių kortų krūva yra vadinama biblioteka (library). Jeigu ištraukta ranka tau nepatinka, yra galimybė kortas pertraukti, tačiau turėk omenyje, kad tada turėsi viena korta mažiau. Reiškia, tau reikėtų vėl išmaišyti visą kaladę ir paimti viršutines 6 kortas.
Iš naujo traukti kortas gali tiek kartų, kiek nori, tačiau kaskart rankos kortų skaičius mažėja. Kai visi žaidėjai patenkinti savo kortomis, galima pradėti žaidimą. Rankos kortas reikia laikyti užverstas, o kortas, kurias nori įvesti į žaidimą, reikia padėti atverstas ant stalo. Ant stalo gulinčių kortų vieta vadinama žaidimo lauku. Žaidimo eigoje panaudojus kažkurią kortą, ją reikia šiek tiek pakreipti į šoną. Pasukta korta leis žaidėjams suprasti, kad ji jau panaudota.
Žaidimo eigoje „išsikrovusios“ kortos keliauja į krūvelę, vadinamą kapinėmis (graveyard). Dar viena žaidimo vieta, į kurią turės keliauti kortos, yra stekas (stack). Ši kortų krūva yra bendra visiems žaidėjams. Į ją dedamos greitųjų kerų, užkeikimų ir sugebėjimų kortos. Steke kortos laukia, kol jos galės išsikrauti (įvykti). Žaidžiama tol, kol kažkuriam žaidėjui lieka 0 gyvybės taškų. Žaidimas gali baigtis ir tada, kai kažkuriam žaidėjui bus būtina pasiimti kortą iš savo bibliotekos, o ji bus tuščia.
Susipažink su savo kortomis!
Prieš pradedant žaisti, svarbu tinkamai pažinti savo turimas kortas. Pirmiausia žinok, kad kortos turi 6 tipus: padarai (creatures), apžavai (enchantments), artefaktai (artifacts), kerai (sorceries), greitieji kerai (instants) bei žemė (land). Visos kortos, išskyrus žemės, gali atlikti burtus.
Kortos pavadinimas (name) yra nurodomas viršutiniame kairiajame jos kampe.
Manos kaina (mana cost) yra nurodoma viršutiniame dešiniajame kortos kampe. Mana yra magiška energija, reikalinga kerėjimui. Norint, kad bet kuris kortos burtas įvyktų, reikia sumokėti nurodytą manos kainą. Mana gali būti arba vienos iš magiškųjų spalvų (baltos, mėlynos, juodos, raudonos arba žalios), arba bespalvė. Jeigu reikia sumokėti spalvotąją maną, šalia matysite spalvos simbolį. Paprastai yra susimokama žemės (land) kortomis, nes jos simbolizuoja šias spalvas ir gamina manas. Lygumų korta kuria baltą maną, salos korta – mėlyną, pelkės korta – juodą, kalno korta – raudoną, o miško korta – žalią. Pasukę šias kortas, sukursite reikiamą maną.
Kortos rūšis (card tipe) yra parašyta po kortos paveiksliuku. Ji nurodo, kokį iš aukščiau nurodytų burtų turi tavo korta. Jei tai padaras (creature), tuomet šalia nurodoma ir jo rūšis. Pavyzdžiui, creature dragon reiškia, kad tavo burtas yra padaras, o jo rūšis yra drakonas. Jei tavo korta yra apžavų (enchantments), šalia nurodoma, kokią kitą kortą ji gali apžavėti. Pavyzdžiui, enchant creature (apžavi padarą), enchant land (apžavi žemę) ir t.t.
Šalia kortų rūšies yra nurodomas rinkinio simbolis (expansion symbol), atskleidžiantis, iš kurio Magic: the Gathering rinkinio yra tavo korta. Simbolio spalva nurodo tavo kortos retumą: juoda – paprasta, sidabrinė – nepaprasta, auksinė – reta korta.
Žemiau yra kortos aprašymas (text box). Čia yra nurodomi kortos sugebėjimai (abilities) ir papasakojama apie magišką jos pasaulį. Norint panaudoti sugebėjimus, reikia sumokėti aprašyme nurodytą jų aktyvavimo kainą.
Po sugebėjimų aprašymu kairėje pusėje yra nurodyta kortos puolimo (power) ir gynybos (toughness) galia. Skaičiai padeda nuspręsti, kuris padaras laimi mūšyje.
Burtai ir sugebėjimai
Burtais ir sugebėjimais galima žaisti tik tada, kai yra pagrindinė tavo ėjimo fazė (apie tai sužinosi vėliau), kai steke nėra jokių kortų ir kai turi pirmenybę. Išimtys yra tik greitieji kerai ir aktyvuoti sugebėjimai – jais galima žaisti ir kai yra priešininko eilė, ir kai steke yra kortų. Pirmenybė tau suteikiama tada, kai yra tavo ėjimo eilė. Tuomet gali vykdyti burtus, sugebėjimus bei pasuoti. Jeigu pasuoji, pirmenybė tenka tavo priešininkui.
Svarbu žinoti, kad sugebėjimai yra kelių rūšių.
Aktyvuotų sugebėjimų (activated ability) kortose yra aktyvavimo kaina ir dvitaškis. Jeigu prieš dvitaškį yra pasuktos rodyklės ženklas, tai reiškia, kad norint panaudoti nurodytą sugebėjimą, reikia kortą pasukti (pažymėti kaip panaudotą). Tokia korta galėsi žaisti tik kartą. Kortomis, kurios nepažymėtos rodykle, gali žaisti tiek kartų, kiek nori.
Išprovokuotų sugebėjimų (triggered ability) kortų aprašymai paprastai prasideda žodžiais kada, kai, tik esant ir t.t. Vadinasi, tavo sugebėjimas bus išprovokuotas kito žaidimo įvykio. Pavyzdžiui, drakono kortoje rašoma: „Kai drakonas pasirodys žaidimo lauke, tu gausi 2 gyvybės taškus“, vadinasi, sugebėjimą (+2 gyvybės taškai) gausi tik tada, kai tavo drakono korta pasirodys žaidimo lauke. Vos įvedus drakoną į žaidimo lauką, korta keliauja į steką. Išprovokuoto sugebėjimo negalima ignoruoti, jį būtina vykdyti. Jei provokuojamas įvykis atsitinka kelis kartus, tai kiekvieną kartą ši korta keliauja į steką.
Į žaidimo lauką padėjus Pastovių sugebėjimų (static ability) kortą, sugebėjimas pradeda veikti iškart ir sukuria besitęsiantį poveikį. Sugebėjimas nustoja veikti tik tada, kai korta palieka žaidimą.
Jeigu nori panaudoti burtą ar sugebėjimą, pirmiausia pasakyk savo priešininkui, koks tiksliai tai burtas ar sugebėjimas. Jeigu tai burtas, kitam žaidėjui turi parodyti šią kortą. Jeigu burto ar sugebėjimo aprašyme yra parašytas žodis taikinys (target), reiškia, turi pasirinkti taikinį, t.y. kortą, kurią jis paveiks. Jeigu aprašymas prasideda žodžiais pasirinkite kažkurį iš…, reiškia, turi pasirinkti vieną iš galimų variantų. Jeigu kortos burtas yra apžavas, turi pasirinkti, kurią kortą apžavėsi. Jeigu žaisi burtu, turėsi sumokėti manos kainą, jeigu sugebėjimu – aktyvavimo kainą. Štai ir viskas, atlikus šiuos veiksmus, tavo korta turi keliauti į steką.
Į steką gali sukrauti ir daugiau burtų arba sugebėjimų. Arba gali pasuoti. Kai pasuoji, eilė ir pirmenybė pereina tavo priešininkui. Tuomet jis į steko krūvą ant tavo burtų ar sugebėjimų gali krauti savuosius. Kai jis pasuoja, eilė vėl pereina tau. Taip pirmenybė yra perduodama iš vieno žaidėjo kitam, kol galiausiai abu žaidėjai vienas po kito supasuoja. Abiems žaidėjams supasavus, steko viršuje buvęs burtas ar sugebėjimas išsikrauna arba, kitaip tariant, įvyksta ir gaunama jo nauda. Įsidėmėk, jog kortos steke išsikrauna iš viršaus į apačią, vadinasi, paskutinė į steką padėta korta išsikraus pirmoji. Taikinį turėjusiam burtui ar sugebėjimui išsikraunant, reikia patikrinti, ar taikinys dar galioja. Taikinys nebegalioja tada, kai nebeatitinka burto ar sugebėjimo reikalavimų. Išsikrovus kerų (sorceries) arba greitųjų kerų (instants) kortoms, jos keliauja tiesiai į kapines. Kitos kortos gali ir toliau likti žaidime, tiesiog jas reikia pasukti, pažymint, kad jau buvo panaudotos.
Kokios kortos nededamos į steką? Korta su maną gaminančiu sugebėjimu nekeliauja į steką – žaidėjas iškart gauna šią maną. Taip pat į steką negalima dėti pastovių sugebėjimų (static ability) kortų, nes tokią kortą padėjus į žaidimo lauką, sugebėjimas pradeda veikti iškart. Atsimink, kad žemės (land) kortos neturi burtų, todėl jas iškart galima įvesti į žaidimo lauką ir jų taip pat nereikia dėti į steką.
Panaudojus kerų (sorceries) arba greitųjų kerų (instants) kortų burtus, šios kortos išsikrauna ir keliauja į kapines. Visos kitos kortos gali ir toliau likti žaidime, tiesiog jas reikia pasukti, pažymint, kad jau buvo panaudotos.
Žaidimo struktūra
Kiekvieną ėjimą sudaro 5 fazės. Pirmoji fazė yra vadinama pradine. Pirmiausia, jeigu prieš tai kurios nors kortos buvo pasuktos, jas reikia atsukti į vietą. Šioje dalyje negalima naudoti burtų ar sugebėjimų. Po to reikiamos kortos turi keliauti į steką. Tuo metu žaidėjai gali žaisti greitaisiais kerais (instant) ir aktyvuotais sugebėjimais (activated ability). Trečioje pradinės fazės dalyje turi išsitraukti trūkstamą kortą. Šioje dalyje taip pat galima žaisti greitaisiais kerais (instant) ir aktyvuotais sugebėjimais (activated ability).
Po pradinės seka pagrindinė fazė. Šioje fazėje tu gali žaisti bet kokiais sugebėjimais ir burtais, o tavo priešininkas – tik greitaisiais kerais ir aktyvuotais sugebėjimais. Gali žaisti ir žemės kortomis, tačiau kiekvieno ėjimo metu į žaidimo lauką galima įvesti tik vieną žemės kortą.
Toliau seka mūšio fazė. Mūšio pradžioje galima žaisti greitaisiais kerais. Po to seka puolėjo paskelbimo dalis. Reikia pasirinkti, kuris padaras atakuos, tačiau galima nuspręsti ir visai neatakuoti. Pasirinkto padaro korta yra pasukama. Kai paskelbiamas puolėjas, tada renkamas gynėjas – priešininkas nurodo, kuris padaras atlaikys puolantį padarą. Priešininkui paskelbus gynėją, galima žaisti greitaisiais kerais ir aktyvuotais sugebėjimais. Toliau žaidėjai vienas su kitu kovoja – puolėjai besiginančiam žaidėjui sumažina tiek gyvybės taškų, kiek puolantys padarai turi puolimo galios.
Po mūšio dar kartą žaidžiama pagrindinė fazė. Po jos seka baigiamoji fazė. Šios fazės pradžioje žaidėjai gali vykdyti greituosius kerus ir aktyvuotus sugebėjimus. Toliau, jeigu rankoje turi daugiau nei 7 kortas, turi pasirinkti, kurias iš jų turi padėti į kapines. Kiekvienas žaidėjas turi likti su 7 kortomis. Taip pat yra panaikinama visa padarams padaryta žala ir pasibaigia poveikiai, turėję trukti iki žaidimo pabaigos. Šiame etape negalima žaisti burtais ar sugebėjimais, nebent pasireiškia išprovokuotieji sugebėjimai.
Primename, jog žaidžiama tol, kol kažkuriam žaidėjui lieka 0 gyvybės taškų iš turėtų 20. Žaidimas taip pat gali baigtis ir tada, kai kažkuriam žaidėjui bus būtina pasiimti kortą iš savo bibliotekos, o ji bus tuščia.
Penkios magiškosios spalvos
Žaidime yra penkios pagrindinės spalvos: balta, mėlyna, juoda, raudona ir žalia. Spalvos turi savo filosofijas, kurios dar labiau paįvairina kūrybiškąją žaidimo pusę ir leidžia geriau pažinti magišką pasaulį.
Balta yra įstatymų, tvarkos ir bendruomenės spalva, kuri saugo ir gydo. Ji sustabdo puolančiuosius, bandydama paaiškinti, kaip blogai jie elgiasi, atstato žaidėjo gyvybės taškus, siunčia silpnesnių padarų armijas. Tačiau siekiant pamokyti priešininkus, baltieji magai kartais į mūšį išsiunčia ir labai stiprius didvyrius.
Mėlyna yra gilios jūros ir dangaus spalva, siekianti žinių ir mokslo progreso. Mėlyna magija pasižymi gudrybėmis ir manipuliacijomis. Ji neutralizuoja priešininko burtus bei siunčia didelius keistuosius vandenyno bei oro padarus, galinčius sunaikinti priešininką per porą ėjimų po pasirodymo.
Juoda yra mirties ir naikinimo spalva, atsirandanti iš tamsių pelkių, kur gimsta nemirtingi padarai ir neišmatuojamas siaubas. Juodos spalvos kortos geriausiai naikina priešininkų padarus bei gali prikelti juos iš mirusiųjų. Klastinga juodoji magija turi ir savo kainą – šie magai neturi galimybių susitvarkyti su artefaktais bei apžavais.
Raudona yra impulsyvumo, agresyvumo ir ugnies spalva, atsirandanti iš kalnų ir karščiu alsuojančios pasaulio šerdies. Raudonai manai priklauso tokie karingi kalnų padarai kaip garbingasis drakonas ar patrakęs goblinas, pridarantys daug žalos priešininkams. Raudona yra greičiausia iš visų spalvų – šie magai neturi laiko kalboms ir veikia staigiai.
Žalia yra gamtos, gyvenimo ir augimo spalva, atkeliaujanti iš vešlių miškų. Žalieji magai supranta, kad džiunglių įstatymuose kiekvienas turi būti plėšrūnu, antraip taps kitų grobiu. Tokie padarai kaip didžiosios gamtos stichijos ar mėsėdžiai kirminai iš žaliosios magijos pasisemia daug stiprybės ir gyvybės, mat jie yra galingiausi visame magiškame pasaulyje.
Žaisk ir laimėk!
Vienas įdomiausių šio žaidimo aspektų yra varžymasis su kitais žaidėjais. Paprastai žaidžia du magai. Žaidžiama keletą mačų, kuriuos sudaro 3 partijos. Dvi iš jų laimėjęs žaidėjas skelbiamas mačo nugalėtoju. Tavo stiprybė priklauso nuo sugebėjimo įvertinti situaciją ir pasirinkti teisingiausią strategiją. Taip pat tavo sėkmė priklauso nuo turimų kortų ir jų galios.
Patariame žaidžiant neskubėti, gerai apmąstyti savo ėjimus. O geriausiu žaidėju tave pavers tik praktika: kuo daugiau žaisk su draugais, išbandyk žaidimo online versiją. Pamatysi, kaip pamažu tapsi Magic: the Gathering asu! Gali žaisti ne tik savo draugų kompanijoje, bet ir įsitraukti į oficialius turnyrus. Oficialiai Lietuvoje šis žaidimas buvo pradėtas žaisti 2004 metais. Dabar yra keli šio žaidimo klubai, organizuojantys čempionatus. Pasidomėk jais ir įsitrauk į magiškojo pasaulio sūkurį!